‘Traffic Impact Assessments’ (TIA)
adalah alat yang digunakan untuk menganalisis keadaan trafik yang dicadangkan
dengan akses baru atau peningkatan penggunaan akses yang sedia ada disebabkan
perkembangan pembangunan yang dijalankan. TIA umumnya termasuk di dalam penerangan
bagi skop dan intensiti projek yang dicadangkan itu, ringkasan kesan yang
diunjurkan dan apa-apa langkah pencegahan yang perlu dilakukan, dan membantu
memastikan bahawa keadaan lebuh raya/jalaraya selamat dan boleh menampung
pertambahan bilangan kenderaan akibat daripada pembangunan yang dicadangkan.
Kajian impak trafik ini adalah
bagi membantu pemaju dan agensi di dalam mencapai objektif yang berikut:
- Ramalan terhadap impak trafik yang akan diterima berdasarkan oleh cadangan pembangunan dan bukannya berdasarkan persepsi
- Menentukan penambahbaikan yang diperlukan untuk menampung pembangunan yang dicadangkan
- Memperuntukkan dana dengan lebih cekap
- Menghubungkaitkan keputusan guna tanah dengan keadaan lalu lintas
- Menilai bilangan, lokasi dan reka bentuk pusat akses
- Mengemaskini data trafik (unjuran)
- Mengenal pasti keperluan untuk peningkatan keadaan jalan
· Menyediakan asas bagi menentukan tanggungjawab kepada
pemaju untuk penambahbaikan di luar tapak
Garis panduan berikut adalah
bertujuan untuk membantu pemaju dan perunding di dalam pemahaman, keperluan dan
jangkaan mengenai TIA. Dokumen ini tidak bertujuan untuk menyediakan garis
panduan kejuruteraan teknikal, tetapi untuk menyediakan satu rangka kerja bagi
dokumentasi laporan tersebut. Di dalam penyediaan laporan TIA ini, seorang
jurutera pengangkutan yang berkelayakan harus melengkapkan TIA.
MENGAPA TIA PENTING?
Konsep pembangunan mampan
mengiktiraf impak penggunaan kenderaan bermotor pada alam sekitar dan keperluan
untuk menambahkan penggunaan pengangkutan awam. Pengiktirafan ini meliputi
kedua-dua alam sekitar semula jadi dan alam sekitar yang dibina.
Kebanyakan pembangunan yang
dirancang akan menarik lebih banyak pergerakan pengangkutan persendirian berbanding
pengangkutan awam. Oleh sebab itu, langkah menangani penggunaan kenderaan
bermotor dan lalu lintas perlu disediakan kerana ia akan memberi kesan ke atas
alam sekitar.
Semua cadangan perancangan boleh
menjana kepada tambahan trafik ke atas jalan raya dan jalan-jalan bersebelahan dan
boleh membawa kepada keperluan untuk penambahbaikan kepada infrastruktur yang sedia
ada. Hal ini bertujuan supaya kesan cadangan dapat dinilai, dipertimbangkan bagi
pergerakan lalu lintas pada masa depan yang dijangka adalah penting dan kaedah
yang boleh diterima adalah dengan melaksanakan TIA.
Contoh borang Bancian Yang Digunakan |
TIA tidak sepatutnya menjadi
latihan promosi yang dijalankan bagi pihak pemaju. Penyediaan TIA adalah perlu
memberikan keterangan tidak berat sebelah dan objektif impak serta kesan trafik
pembangunan yang dicadangkan. Satu penilaian penuh dan terperinci diperlukan
untuk melihat bagaimana pergerakan kenderaan dan manusia terhadap tapak
pembangunan yang mungkin memberi kesan kepada rangkaian jalan raya dan pejalan
kaki yang sedia ada. Satu pertimbangan objektif impak lalu lintas sesuatu
cadangan ini perlu bagi membolehkan keputusan perancangan yang berdasarkan
prinsip-prinsip pembangunan yang mampan.
No comments:
Post a Comment