Wednesday 25 December 2013

PERLINDUNGAN ALAM SEKITAR

Perlindungan alam sekitar adalah perbuatan melindungi alam sekitar semula jadi yang melibatkan individu, organisasi atau kerajaan untuk medatangkan faedah kepada alam semula jadi dan manusia. Oleh kerana tekanan daripada penduduk dan teknologi, alam sekitar biofizikal yang sedang dibina telah menyebabkan kerajaan mula meletakkan sekatan ke atas aktiviti-aktiviti yang menyebabkan kemusnahan alam sekitar.
Perlindungan alam sekitar diperlukan kerana ia melibatkan pelbagai aktiviti manusia seperti pengeluaran sisa, pencemaran udara, dan kehilangan biodiversiti yang boleh mengakibatkan kepupusan spesies dan ia telah menjadi sebahagian daripada isu-isu yang sensitif terhadap perlindungan alam sekitar.
Perlindungan alam sekitar adalah dipengaruhi oleh tiga faktor yang saling berhubungkait seperti:
  • Undang-undang alam sekitar
  • Etika
  • Pendidikan

Setiap satu daripada faktor-faktor ini memainkan peranan penting di dalam mempengaruhi keputusan di peringkat kebangsaan dalam menilai alam sekitar dan tingkah laku peribadi masyarakat.

Pendekatan Kepada Perlindungan Alam Sekitar
Perjanjian sukarelawan alam sekitar
Di negara-negara perindustrian, perjanjian sukarelawan alam sekitar sering menyediakan platform untuk syarikat-syarikat yang diiktiraf untuk bergerak di luar kawalan seliaan yang minimum untuk menyokong amalan pembangunan alam sekitar yang terbaik.
Manakala di negara-negara membangun seperti di seluruh Amerika Latin, perjanjian-perjanjian ini adalah lebih biasa digunakan untuk membetulkan keadaan yang tidak mematuhi peraturan wajib. Cabaran yang wujud dengan perjanjian-perjanjian ini adalah untuk mendapatkan data asas, sasaran, pemantauan dan laporan.
Oleh kerana masalah yang wujud dalam menilai keberkesanan, penggunaan mereka sering dipersoalkan dan akibatnya akan memberi kesan negatif kepada alam sekitar. Kelebihan utama penggunaan mereka di negara-negara membangun adalah bahawa penggunaan mereka membantu untuk membina keupayaan pengurusan alam sekitar.

Pendekatan ekosistem
Mempertimbangkan ekosistem keseluruhan dan bukan hanya bertindak balas kepada isu-isu dan cabaran-cabaran khusus. Sebaik-baiknya proses membuat keputusan di bawah pendekatan ini akan menjadi pendekatan kerjasama untuk merancang dan membuat keputusan yang melibatkan pelbagai pihak berkepentingan di semua jabatan-jabatan kerajaan yang berkaitan serta wakil-wakil industri, kumpulan alam sekitar dan masyarakat. Pendekatan ini ideal untuk menyokong pertukaran maklumat yang lebih baik, pembangunan strategi resolusi dan pemuliharaan serantau.

Perjanjian Alam Sekitar Antarabangsa
Kebanyakan sumber-sumber bumi lebih terdedah kerana mereka dipengaruhi oleh manusia di seluruh negara. Hasil daripada ini, banyak percubaan telah dibuat oleh negara-negara untuk mewujudkan perjanjian yang ditandatangani oleh pelbagai kerajaan untuk mengelakkan kerosakan atau menguruskan kesan aktiviti manusia ke atas sumber-sumber semula jadi. Ini boleh termasuk perjanjian bahawa faktor-faktor kesan seperti iklim, lautan, sungai dan pencemaran udara. Perjanjian-perjanjian alam sekitar antarabangsa ini mempunyai implikasi undang-undang apabila tidak diikuti dan pada masa yang sama, ia adalah lebih kepada perjanjian dasar untuk digunakan sebagai kod tingkah laku. Perjanjian-perjanjian ini mempunyai sejarah yang panjang dengan beberapa perjanjian multinasional berada di tempat dari seawal 1910 di Eropah, Amerika dan Afrika. Sebahagian daripada perjanjian multinasional paling terkenal termasuk:
  • Protokol Kyoto
  • Konvensyen Vienna mengenai Perlindungan Lapisan ozon
  • Deklarasi Rio mengenai Alam Sekitar dan Pembangunan

Isu-Isu Alam Sekitar
Sememangnya tidak dapat dinafikan bahawa pembangunan adalah amat penting untuk kemajuan sesebuah negara. Namun pembangunan yang tidak mengambil kira ataupun tidak diseimbangkan dengan kemampuan alam sekitar sudah semestinya akan menyebabkan konsep pembangunan berterusan tidak dapat direalisasikan. Akibatnya bukan hanya generasi ini sahaja yang akan mengalami masalah tetapi generasi masa depan akan mewarisi masalah yang diwujudkan pada masa ini. Oleh itu, timbullah pelbagai isu dan masalah berkenaan kualiti alam sekitar yang semakin merosot dan diburukkan lagi dengan pelbagai kelemahan dan kekangan dalam menangani isu dan masalah tersebut.

Pelbagai usaha untuk menangani isu-isu alam sekitar telah dilakukan sama ada oleh kerajaan, pihak swasta dan masyarakat sendiri melalui cara perundangan dan bukan perundangan namun hasilnya tetap tidak memuaskan. Keadaan ini disebabkan oleh pelbagai kelemahan dan kekangan dalam melaksanakan langkah-langkah tersebut. Adalah diharapkan tugasan yang dijalankan ini dapat mengenal pasti kekangan dan masalah tersebut dan seterusnya mencadangkan cara penyelesaian yang lebih baik dan berkesan untuk isu-isu tersebut.

Masalah Ketegasan Dan Pelaksanaan
Pengawalan bukan semata-mata terhadap masalah yang telah serius tetapi juga turut merangkumi segala bentuk pencemaran walaupun masih dalam peringkat yang tidak membimbangkan dan juga segala kemungkinan kemusnahan terhadap alam sekitar yang akan berlaku juga perlu diambil kira. Di Malaysia, peruntukkan undang-undang adalah merangkumi hampir segala aspek tentang alam sekitar namun adalah menjadi satu trend bagi pihak berkuasa untuk menumpukan kawalan ke atas masalah-masalah alam sekitar yang telah serius dan mendapat perhatian dan meminggirkan masalah-masalah yang biasa. Namun pihak berkuasa tidak boleh dipersalahkan kerana untuk melakukan kawalan yang menyeluruh memerlukan kos yang tinggi. Oleh itu, pihak swasta dan masyarakat secara amnya perlu mengeluarkan sedikit wang dan tenaga untuk membantu pihak berkuasa menjalankan kawalan menyeluruh ke atas alam sekitar dan tidak mengharapkan pihak kerajaan semata-mata.

Kekangan Politik Dan Ekonomi
Ketidakstabilan ekonomi negara akan menyebabkan kemerosotan sokongan rakyat terhadap parti pemerintah. Kerajaan pusat dan negeri memerlukan sumber kewangan yang besar bagi projek-projek pembangunan. Oleh itu, projek-projek pembangunan lebih diutamakan daripada kepentingan alam sekitar. Contohnya, pembinaan lebuh raya Karak-Kuala Lumpur telah menyebabkan pencemaran Sungai Gombak dan perlahan-lahan menjadikannya sebagai kawasan paya yang tidak berguna. Pembinaan jalan raya Relau-Balik Pulau telah merosakkan tanaman di enam buah kampung di daerah Relau dan Balik Pulau.

Masalah Bidang Kuasa Dan Hierarki Jabatan Alam Sekitar (Jas)
Dalam hal-hal penentuan keputusan dan program, JAS tidak dan kurang berperanan. Ia cuma sebagai badan penasihat yang nasihatnya tidak semestinya akan diterima. Kementerian sendiri dalam usaha untuk memajukan penyelidikan sains misalnya penyelidikan dan kegunaan atom dari segi keputusan dan perancangannya tidak pun meminta dan mengambil kira pandangan JAS, sedangkan kedua-dua bahagian ini berada dalam Kementerian yang sama. Di sini jelas bahawa peranan JAS hanyalah kepada pelaksanaan peraturan alam sekitar yang tertentu sahaja, itu pun setelah berlakunya kerosakkan. Sekiranya dalam kementerian yang sama JAS tidak atau kurang mempunyai kuasa untuk menyertai proses membuat keputusan, maka apatah lagi dalam Kementerian lain atau jabatan-jabatan luar daripada kementerian ini.

Masalah Kos Pengurusan
Dalam Rancangan Malaysia Ketiga ( 1976-1980), JAS telah mendapat peruntukan perbelanjaan pembangunan awam berjumlah RM 40 juta dan jumlahnya telah merosot kepada RM 36 juta dalam Rancangan Malaysia Keempat, walaupun keperluan penjagaan alam sekitar semakin mendesak. Jika dibandingkan jumlah peruntukan perbelanjaan pembangunan awam, peratusnya adalah terlalu kecil, tidak melebihi 2 peratus dalam kedua-dua rancangan tersebut. Walaupun begitu peruntukan kendalian JAS terus meningkat melebihi 10 kali ganda antara tahun 1976-1985, ini khususnya disebabkan oleh bilangan kakitangan JAS yang semakin meningkat.

Kelemahan Penguatkuasaan Undang-Undang
Ketiadaan pegawai penguatkuasa yang mencukupi dan kesusahan dalam menyediakan laporan yang lengkap sebelum sesuatu tindakan dapat diambil adalah kelemahan dalam penguatkuasaan undang-undang alam sekitar dan menyebabkan kepercayaan orang ramai terhadap agensi penguatkuasaan semakin menurun. Masalah lain ialah pemantauan sering dilakukan dalam waktu bekerja walhal banyak pencemaran dilakukan pada waktu malam seperti pelepasan asap kilang dan sisa buangan ke dalam sungai.

Masalah Kesedaran Dan Penerimaan Umum
Majoriti rakyat Malaysia masih tiada kesedaran yang menyeluruh tentang pemuliharaan dan pemeliharaan alam sekitar. Pelbagai pihak hanya melenting dan mengutarakan pendapat mereka apabila suatu isu alam sekitar itu menjadi sensasi atau mendapat liputan meluas media massa. Namun tiada tindakan susulan yang berkesan yang diambil untuk menyelesaikannya. Sebagai contoh, isu bahan toksik yang diletakkan di dalam sebuah kilang terbiar di Johor di mana bahan toksik itu datang dari Taiwan . Pelbagai pihak mengutarakan kebimbangan mereka dan kesan bahan toksik itu terhadap penduduk setempat, namun masih tiada tindakan berkesan untuk menghapuskan bahan toksik atau memindahkannya ke tempat lain. Mereka yang terbabit memberikan pelbagai alasan seperti pihak Taiwan enggan menerima balik bahan itu, masalah pengurusan dan undang-undang dan sebagainya. Seharusnya tindakan drastik harus diambil dalam hal ini seperti menlupuskan bahan toksik ini dengan segera dengan cara yang dipratikkan dan bukan membiarkannya begitu sehingga suatu hari nanti memudaratkan penduduk.

No comments:

Post a Comment