Tuesday 24 December 2013

‘UNIVERSAL DESIGN’

Universal design merujuk kepada idea-idea yang menyeluruh untuk menghasilkan bangunan , produk dan persekitaran yang sememangnya boleh diakses kepada orang-orang tua, dan orang kurang upaya.

Perkataan "universal design " adalah dicipta oleh arkitek Ronald L. Cokmar untuk menggambarkan konsep mereka bentuk semua produk dan persekitaran dibina untuk menjadi estetik dan boleh digunakan untuk setakat yang mungkin oleh semua orang, tanpa mengira usia mereka , kebolehan, atau status dalam kehidupan.

Walau bagaimanapun, ia adalah hasil kerja Selwyn Goldsmith , pengarang buku Designing for the Disabled (1963), yang benar-benar mempelopori konsep akses percuma untuk orang kurang upaya . Pencapaian yang paling penting beliau adalah penciptaan ‘dropped curb’ - kini menjadi satu ciri standard kepada alam bina .


‘Universal design’ melibatkan aktiviti mereka bentuk ruang supaya boleh digunakan oleh pelbagai jenis golongan manusia. ‘Universal design’ merupakan satu proses reka bentu untuk memenuhi keperluan golongan orang kurang upaya. Reka Bentuk Universal digunakan secara meluas dengan mengiktiraf bahawa terdapat satu spektrum luas kebolehan manusia. Dengan mereka bentuk setiap ruang untuk kegunaan pelbagai jenis golongan manusia ini, kita boleh membuat perkara-perkara yang akan menjadi lebih mudah untuk semua orang semasa menggunakannya. ‘Universal design’ adalah bertujuan untuk memberikan rekabentuk bangunan bebas daripada sebarang halangan, pergerakan akses yang lebih luas, dan teknologi penyesuaian dan juga bertujuan untuk campuran estetika ke dalam pertimbangan teras.

Selain itu juga, ia bertujuan untuk meningkatkan kadar survival bagi mereka yang mengalami masalah kecederaan yang ketara , penyakit, dan kecacatan kelahiran terutamanya dalam memupuk minat pihak terlibat di dalam reka bentuk universal. Terdapat banyak industri yang terlibat dengan reka bentuk universal ini kerana ia mempunyai penembusan pasaran yang kukuh tetapi ada juga tempat yang masih belum menerima pakai konsep ini. Membendung kecelakaan di kawasan kaki lima adalah penting bagi orang-orang yang berkerusi roda. Satu rekabentuk perlu dibina supaya ia dapat digunakan oleh semua.

Kepada golongan mana reka bentuk universal ini memberikan manfaat?
SEMUA ORANG!!
Reka Bentuk Universal mengambil kira julat penuh kepelbagaian manusia, termasuk fizikal, persepsi dan kebolehan, serta saiz badan yang berbeza dan bentuk. Dengan mereka bentuk untuk kepelbagaian ini, kita boleh membuat perkara-perkara yang lebih berfungsi dan lebih mesra pengguna untuk semua orang. Sebagai contoh, ‘curb cuts’ di kaki lima pada mulanya direka untuk orang-orang yang menggunakan kerusi roda, tetapi mereka kini juga digunakan oleh pejalan kaki dengan kereta atau bagasi bergolek. ‘Curb cuts telah menambah fungsi untuk kaki lima yang kita semua boleh mendapat manfaat daripadanya.


Apakah yang diperolehi daripada rekabentuk universal?
SEGALA-GALANYA!!
Reka Bentuk Universal boleh digunapakai bagi apa-apa benda yang boleh direka, termasuk produk seperti pemegang pintu, perkakas dapur dan telefon pintar. Reka Bentuk Universal boleh digunakan untuk seni bina dan alam bina, termasuk bangunan-bangunan awam dan komersial, serta bangunan-bangunan kediaman dan rumah-rumah keluarga dan digunakan untuk masyarakat umum melalui perancangan bandar dan pengangkutan awam.

No comments:

Post a Comment