Perlindungan
alam sekitar adalah perbuatan melindungi alam sekitar semula jadi yang
melibatkan individu, organisasi atau kerajaan untuk medatangkan faedah kepada
alam semula jadi dan manusia. Oleh kerana tekanan daripada penduduk dan
teknologi, alam sekitar biofizikal yang sedang dibina telah menyebabkan
kerajaan mula meletakkan sekatan ke atas aktiviti-aktiviti yang menyebabkan
kemusnahan alam sekitar.
Perlindungan
alam sekitar diperlukan kerana ia melibatkan pelbagai aktiviti manusia seperti
pengeluaran sisa, pencemaran udara, dan kehilangan biodiversiti yang boleh mengakibatkan
kepupusan spesies dan ia telah menjadi sebahagian daripada isu-isu yang sensitif
terhadap perlindungan alam sekitar.
Perlindungan
alam sekitar adalah dipengaruhi oleh tiga faktor yang saling berhubungkait
seperti:
- Undang-undang alam sekitar
- Etika
- Pendidikan
Setiap satu daripada faktor-faktor ini
memainkan peranan penting di dalam mempengaruhi keputusan di peringkat
kebangsaan dalam menilai alam sekitar dan tingkah laku peribadi masyarakat.
Pendekatan
Kepada Perlindungan Alam Sekitar
Perjanjian sukarelawan alam sekitar
Di negara-negara perindustrian, perjanjian
sukarelawan alam sekitar sering menyediakan platform untuk syarikat-syarikat yang
diiktiraf untuk bergerak di luar kawalan seliaan yang minimum untuk menyokong amalan
pembangunan alam sekitar yang terbaik.
Manakala di negara-negara membangun seperti
di seluruh Amerika Latin, perjanjian-perjanjian ini adalah lebih biasa
digunakan untuk membetulkan keadaan yang tidak mematuhi peraturan wajib.
Cabaran yang wujud dengan perjanjian-perjanjian ini adalah untuk mendapatkan data
asas, sasaran, pemantauan dan laporan.
Oleh kerana masalah yang wujud dalam
menilai keberkesanan, penggunaan mereka sering dipersoalkan dan akibatnya akan memberi
kesan negatif kepada alam sekitar. Kelebihan utama penggunaan mereka di
negara-negara membangun adalah bahawa penggunaan mereka membantu untuk membina
keupayaan pengurusan alam sekitar.
Pendekatan ekosistem
Mempertimbangkan ekosistem keseluruhan dan
bukan hanya bertindak balas kepada isu-isu dan cabaran-cabaran khusus.
Sebaik-baiknya proses membuat keputusan di bawah pendekatan ini akan menjadi
pendekatan kerjasama untuk merancang dan membuat keputusan yang melibatkan
pelbagai pihak berkepentingan di semua jabatan-jabatan kerajaan yang berkaitan serta
wakil-wakil industri, kumpulan alam sekitar dan masyarakat. Pendekatan ini ideal
untuk menyokong pertukaran maklumat yang lebih baik, pembangunan strategi resolusi
dan pemuliharaan serantau.
Perjanjian Alam Sekitar Antarabangsa
Kebanyakan sumber-sumber bumi lebih
terdedah kerana mereka dipengaruhi oleh manusia di seluruh negara. Hasil
daripada ini, banyak percubaan telah dibuat oleh negara-negara untuk mewujudkan
perjanjian yang ditandatangani oleh pelbagai kerajaan untuk mengelakkan
kerosakan atau menguruskan kesan aktiviti manusia ke atas sumber-sumber semula
jadi. Ini boleh termasuk perjanjian bahawa faktor-faktor kesan seperti iklim,
lautan, sungai dan pencemaran udara. Perjanjian-perjanjian alam sekitar
antarabangsa ini mempunyai implikasi undang-undang apabila tidak diikuti dan pada
masa yang sama, ia adalah lebih kepada perjanjian dasar untuk digunakan sebagai
kod tingkah laku. Perjanjian-perjanjian ini mempunyai sejarah yang panjang
dengan beberapa perjanjian multinasional berada di tempat dari seawal 1910 di
Eropah, Amerika dan Afrika. Sebahagian daripada perjanjian multinasional paling
terkenal termasuk:
- Protokol Kyoto
- Konvensyen Vienna mengenai Perlindungan Lapisan ozon
- Deklarasi Rio mengenai Alam Sekitar dan Pembangunan
Isu-Isu Alam Sekitar
Sememangnya tidak dapat dinafikan bahawa
pembangunan adalah amat penting untuk kemajuan sesebuah negara. Namun
pembangunan yang tidak mengambil kira ataupun tidak diseimbangkan dengan
kemampuan alam sekitar sudah semestinya akan menyebabkan konsep pembangunan
berterusan tidak dapat direalisasikan. Akibatnya bukan hanya generasi ini
sahaja yang akan mengalami masalah tetapi generasi masa depan akan mewarisi
masalah yang diwujudkan pada masa ini. Oleh itu, timbullah pelbagai isu dan
masalah berkenaan kualiti alam sekitar yang semakin merosot dan diburukkan lagi
dengan pelbagai kelemahan dan kekangan dalam menangani isu dan masalah
tersebut.
Pelbagai usaha untuk menangani isu-isu alam
sekitar telah dilakukan sama ada oleh kerajaan, pihak swasta dan masyarakat
sendiri melalui cara perundangan dan bukan perundangan namun hasilnya tetap
tidak memuaskan. Keadaan ini disebabkan oleh pelbagai kelemahan dan kekangan
dalam melaksanakan langkah-langkah tersebut. Adalah diharapkan tugasan yang
dijalankan ini dapat mengenal pasti kekangan dan masalah tersebut dan
seterusnya mencadangkan cara penyelesaian yang lebih baik dan berkesan untuk
isu-isu tersebut.
Masalah Ketegasan Dan Pelaksanaan
Pengawalan bukan semata-mata terhadap
masalah yang telah serius tetapi juga turut merangkumi segala bentuk pencemaran
walaupun masih dalam peringkat yang tidak membimbangkan dan juga segala
kemungkinan kemusnahan terhadap alam sekitar yang akan berlaku juga perlu
diambil kira. Di Malaysia, peruntukkan undang-undang adalah merangkumi hampir
segala aspek tentang alam sekitar namun adalah menjadi satu trend bagi pihak
berkuasa untuk menumpukan kawalan ke atas masalah-masalah alam sekitar yang
telah serius dan mendapat perhatian dan meminggirkan masalah-masalah yang biasa.
Namun pihak berkuasa tidak boleh dipersalahkan kerana untuk melakukan kawalan
yang menyeluruh memerlukan kos yang tinggi. Oleh itu, pihak swasta dan
masyarakat secara amnya perlu mengeluarkan sedikit wang dan tenaga untuk
membantu pihak berkuasa menjalankan kawalan menyeluruh ke atas alam sekitar dan
tidak mengharapkan pihak kerajaan semata-mata.
Kekangan Politik Dan Ekonomi
Ketidakstabilan ekonomi negara akan menyebabkan
kemerosotan sokongan rakyat terhadap parti pemerintah. Kerajaan pusat dan
negeri memerlukan sumber kewangan yang besar bagi projek-projek pembangunan.
Oleh itu, projek-projek pembangunan lebih diutamakan daripada kepentingan alam
sekitar. Contohnya, pembinaan lebuh raya Karak-Kuala Lumpur telah menyebabkan
pencemaran Sungai Gombak dan perlahan-lahan menjadikannya sebagai kawasan paya
yang tidak berguna. Pembinaan jalan raya Relau-Balik Pulau telah merosakkan
tanaman di enam buah kampung di daerah Relau dan Balik Pulau.
Masalah Bidang Kuasa Dan Hierarki Jabatan
Alam Sekitar (Jas)
Dalam hal-hal penentuan keputusan dan
program, JAS tidak dan kurang berperanan. Ia cuma sebagai badan penasihat yang
nasihatnya tidak semestinya akan diterima. Kementerian sendiri dalam usaha
untuk memajukan penyelidikan sains misalnya penyelidikan dan kegunaan atom dari
segi keputusan dan perancangannya tidak pun meminta dan mengambil kira
pandangan JAS, sedangkan kedua-dua bahagian ini berada dalam Kementerian yang
sama. Di sini jelas bahawa peranan JAS hanyalah kepada pelaksanaan peraturan
alam sekitar yang tertentu sahaja, itu pun setelah berlakunya kerosakkan.
Sekiranya dalam kementerian yang sama JAS tidak atau kurang mempunyai kuasa
untuk menyertai proses membuat keputusan, maka apatah lagi dalam Kementerian
lain atau jabatan-jabatan luar daripada kementerian ini.
Masalah Kos Pengurusan
Dalam Rancangan Malaysia Ketiga ( 1976-1980),
JAS telah mendapat peruntukan perbelanjaan pembangunan awam berjumlah RM 40
juta dan jumlahnya telah merosot kepada RM 36 juta dalam Rancangan Malaysia
Keempat, walaupun keperluan penjagaan alam sekitar semakin mendesak. Jika
dibandingkan jumlah peruntukan perbelanjaan pembangunan awam, peratusnya adalah
terlalu kecil, tidak melebihi 2 peratus dalam kedua-dua rancangan tersebut.
Walaupun begitu peruntukan kendalian JAS terus meningkat melebihi 10 kali ganda
antara tahun 1976-1985, ini khususnya disebabkan oleh bilangan kakitangan JAS
yang semakin meningkat.
Kelemahan Penguatkuasaan Undang-Undang
Ketiadaan pegawai penguatkuasa yang
mencukupi dan kesusahan dalam menyediakan laporan yang lengkap sebelum sesuatu
tindakan dapat diambil adalah kelemahan dalam penguatkuasaan undang-undang alam
sekitar dan menyebabkan kepercayaan orang ramai terhadap agensi penguatkuasaan
semakin menurun. Masalah lain ialah pemantauan sering dilakukan dalam waktu
bekerja walhal banyak pencemaran dilakukan pada waktu malam seperti pelepasan
asap kilang dan sisa buangan ke dalam sungai.
Masalah Kesedaran Dan Penerimaan Umum
Majoriti rakyat Malaysia masih tiada
kesedaran yang menyeluruh tentang pemuliharaan dan pemeliharaan alam sekitar.
Pelbagai pihak hanya melenting dan mengutarakan pendapat mereka apabila suatu
isu alam sekitar itu menjadi sensasi atau mendapat liputan meluas media massa.
Namun tiada tindakan susulan yang berkesan yang diambil untuk menyelesaikannya.
Sebagai contoh, isu bahan toksik yang diletakkan di dalam sebuah kilang terbiar
di Johor di mana bahan toksik itu datang dari Taiwan . Pelbagai pihak
mengutarakan kebimbangan mereka dan kesan bahan toksik itu terhadap penduduk
setempat, namun masih tiada tindakan berkesan untuk menghapuskan bahan toksik
atau memindahkannya ke tempat lain. Mereka yang terbabit memberikan pelbagai
alasan seperti pihak Taiwan enggan menerima balik bahan itu, masalah pengurusan
dan undang-undang dan sebagainya. Seharusnya tindakan drastik harus diambil
dalam hal ini seperti menlupuskan bahan toksik ini dengan segera dengan cara
yang dipratikkan dan bukan membiarkannya begitu sehingga suatu hari nanti
memudaratkan penduduk.
No comments:
Post a Comment