Wednesday 25 December 2013

AMALAN PERTANIAN MAMPAN

Industri Arang Briket Habuk Papan dan Sisa Pertanian
Industri arang briket daripada habuk kayu dan sisa pertanian ini adalah sesuatu proses penghasilan arang daripada sisa pertanian dengan memampatkan habuk kayu yang telah dihancurkan menjadi arang bar. Dengan adanya pendekatan ini ia akan memainkan peranan penting dalam pemuliharaan sumber hutan yang berharga dan pada masa yang sama meningkatkan sumber pendapatan terutamanya kepada golongan petani. Konsep penghasilan arang ini adalah bersifat mesra alam sekitar kerana ia memerlukan komitmen dalam pemeliharaan alam sekitar yang bersih. Industri yang dicadangkan ini juga dapat membantu untuk melupuskan habuk papan dan sisa pertanian yang telah menjadi masalah utama kepada kilang papan dan para petani. Dengan itu ia akan dapat menghalang pembakaran sembarangan dan lambakan menyebabkan pencemaran membahayakan kehidupan kita disamping dapat melahirkan satu lagi industri kecil dalam pembuatan arang seterusnya dapat membantu untuk menjana pertukaran asing memihak kepada Malaysia.

Kenapa Habuk Kayu Dan Sisa Pertanian ?
Projek ini diteliti dengan sistematik kerana ia direka atas dasar teknologi yang telah terbukti dan cekap  dengan bekalan bahan mentah yang senang untuk diperolehi di negara ini. Sekiranya pihak petani tidak mahu melibatkan diri di dalam industri ini, mereka boleh menjual sisa pertanian mereka ini kepada individu yang berminat sekaligus dapat menyelamatkan alam sekitar daripada berlaku pembakaran terbuka.



Sejarah Habuk Papan Briket Arang
Briket adalah jisim termampat arang atau bahan yang mudah terbakar yang kebiasaannya dalam bentuk bar, bentuk heksagon atau persegi. Briket arang pertama kali dihasilkan dalam kuantiti yang besar di akhir 1960-an, dengan menggunakan kanji atau tepung untuk mengikat serbuk arang halus bersama-sama. Pada masa yang hampir sama, di Jepun dan Korea, kaedah yang berbeza telah digunakan untuk menghasilkan briket. Sisa kayu (sering habuk papan) telah dimampatkan ke dalam acuan keras sebelum karbonisasi. Arang daripada habuk papan briket dihasilkan tanpa pengikat / kimia dalam proses mengikat, dengan itu menghapuskan apa-apa bau yang tidak menyenangkan semasa pembakaran.
Hari ini, disebabkan oleh peningkatan drastik dalam kos pengeluaran dan kelimpahan yang menurun bekalan kayu balak (eksport larangan ketat ke atas kayu mentah dari negara-negara membangun), aktiviti yang kini ditemui di Indonesia, Malaysia, Filipina, Thailand dan juga di China. Malangnya , pasaran hanya terhad kepada rantau Asia pada masa ini dan sukar untuk mengeksploitasi ke pasaran lain walaupun langkah itu adalah untuk menyimpan semua sisa kayu dari hutan dan pada masa yang sama menyelamatkan semua hutan lain untuk menghasilkan arang kayu keras.

Proses Pengeluaran

  • Kayu dan sisa pertanian yang dibuang selalunya dalam bentuk habuk papan dikumpul dari kilang papan, diayak dan sisa yang bersaiz bersesuaian akan dikumpulkan sebagai bahan mentah tunggal untuk pengeluaran.
  • Sisa kayu dan pertanian kemudiannya akan melalui proses pengeringan dengan sistem putar untuk penjana udara panas.
  • Bahan mentah kering kemudiannya disalurkan kepada peralatan memampatkan dikenali sebagai ‘screw extruder’ atau mesin membentuk semasa ia masih dalam keadaan yang panas / suam , untuk menghasilkan briket habuk papan di bawah tekanan kira-kira 40 tan melalui panas (lebih kurang 300-350 darjah celcius) dalam acuan. Tekanan dan daya tenaga haba yang resin digunakan untuk mengikat sisa kayu di bawah tekanan yang tinggi untuk membentuk habuk kayu briket dengan kepadatan lebih tinggi daripada asal kayu.
  • Briket ini kemudian dibawa untuk karbonisasi atau proses pembentukan arang . Pembentukan arang memerlukan 3 – 5 hari dalam bekas yang direka khas. Penyejukan adalah sama ada di dalam tanur itu sendiri (seperti untuk semua tanur konvensional) atau dikeluarkan kerana penyejukan luar menggunakan penyejukan ruang / kotak.
  • Arang ini kemudiannya bersedia untuk dibungkus mengikut gred







No comments:

Post a Comment