Tuesday 24 December 2013

GREEN BUILDING

‘Green building’ ataupun Bangunan hijau yang juga dikenali sebagai pembinaan hijau atau bangunan mampan) merujuk kepada struktur dan menggunakan proses yang bertanggungjawab terhadap alam sekitar dan sumber yang cekap sepanjang kitaran hayat bangunan yang bermula daripada:
  1. Penempatan untuk mereka bentuk
  2. Pembinaan
  3. Operasi
  4. Penyelenggaraan
  5. Pengubahsuaian
  6. Perobohan

Kerja-kerja ini akan melibatkan kerjasama di antara pasukan reka bentuk seperti arkitek, jurutera, dan pelanggan bagi semua peringkat projek. Amalan penggunaan konsep Bangunan Hijau di dalam proses mereka bentuk berkembang dan mewujudkan kebimbangan terhadap reka bentuk bangunan klasik dari segi ekonomi , utiliti, ketahanan, dan keselesaan.
Walaupun teknologi baru sentiasa dibangunkan untuk melengkapkan amalan semasa dalam mewujudkan struktur lebih hijau, objektif umum bangunan hijau adalah untuk mengurangkan kesan keseluruhan persekitaran yang dibina di atas kesihatan manusia dan alam semula jadi dengan mengambilkira:
  1. Cekap menggunakan tenaga, air, dan sumber-sumber lain
  2. Melindungi kesihatan penghuni dan meningkatkan produktiviti pekerja
  3. Mengurangkan pembaziran, pencemaran dan kemerosotan alam sekitar

Konsep yang sama bagi bangunan yang semula jadi pada skala yang lebih kecil dan cenderung untuk memberi tumpuan kepada penggunaan bahan-bahan semula jadi yang terdapat di dalam negara. Contohnya rekabentuk yang lebih bergantung kepada alam semulajadi untuk pencahayaan dan pengudaraan. Ini akan dapat menjimatkan kos tenaga elektrik bagi bangunan tersebut tanpa perlu menggunakan elektrik yang tinggi untuk memberikan pencahayaan dan pengudaraan ke atas bangunan ini.

Contoh rekabentuk bangunan yang menerapkan unsur bangunan hijau

Tujuan penggunaan konsep bangunan hijau
Konsep pembangunan yang mampan ini dapat memberi kesan kepada penggunaan tenaga minyak terutama fosil disamping dapat mengelakkan daripada krisis dan kebimbangan terhadap pencemaran alam sekitar. Pergerakan dan perkembangan bangunan hijau di Amerika Syarikat berasal daripada keperluan dan keinginan untuk lebih cekap tenaga dan amalan pembinaan mesra alam. Terdapat beberapa motif untuk pembangunan mampan termasuklah faedah terhadap alam sekitar, ekonomi dan sosial.
Bangunan hijau membawa bersama pelbagai amalan, teknik dan kemahiran untuk mengurangkan dan akhirnya menghapuskan kesan bangunan terhadap alam sekitar dan kesihatan manusia. Ia sering menekankan kepada sumber yang boleh diperbaharui, contohnya , dengan menggunakan cahaya matahari melalui tenaga suria, peralatan aktif solar, dan photovoltaic , dan menggunakan tumbuh-tumbuhan dan pokok-pokok melalui bumbung hijau, taman-taman hujan, dan pengurangan air hujan larian. Banyak teknik-teknik lain yang digunakan , seperti menggunakan bahan binaan yang rendah kesan atau menggunakan batu kelikir padat atau konkrit telap bukannya konkrit konvensional atau asfalt untuk meningkatkan pengisian semula air bawah tanah.
Walaupun amalan atau teknologi dari bangunan hijau sentiasa berubah dan mungkin berbeza bagi setiap kawasan, prinsip-prinsip asas berterusan yang digunapakai dalam konsep ini adalah terdiri daripada:
  1. Kedudukan dan Kecekapan Struktur Rekabentuk
  2. Kecekapan Tenaga
  3. Kecekapan Air
  4. Kecekapan Bahan
  5. Peningkatan Kualiti Alam Sekitar Dalaman
  6. Operasi dan Penyelenggaraan yang optima
  7. Pengurangan Sisa Toksik

Intipati bangunan hijau adalah bertujuan untuk mengoptima satu atau lebih daripada prinsip-prinsip ini. Di sebalik estetik seni bina hijau atau reka bentuk mampan adalah falsafah mereka bentuk sebuah bangunan yang harmoni dengan ciri-ciri semula jadi dan sumber sekitar ini. Terdapat beberapa langkah-langkah utama dalam mereka bentuk bangunan mampan seperti menyatakan bahan binaan ‘hijau’ dari sumber-sumber tempatan, mengurangkan beban, mengoptimakan sistem, dan menjana tenaga boleh diperbaharui di lokasi.

Kedudukan dan Kecekapan Struktur Rekabentuk
Perkara asas di dalam mana-mana projek pembinaan adalah berdasarkan konsep dan peringkat reka bentuk. Pada peringkat konsep adalah salah satu langkah-langkah utama dalam kitaran hayat projek, kerana ia mempunyai impak yang terbesar terhadap kos dan prestasi. Dalam mereka bentuk bangunan yang optima terhadap alam, objektif ini adalah untuk mengurangkan jumlah kesan alam sekitar yang berkaitan dengan semua peringkat kitaran hayat projek bangunan. Di samping itu, bangunan adalah produk yang lebih kompleks, terdiri daripada pelbagai bahan-bahan dan komponen setiap mengandungi pelbagai pembolehubah reka bentuk yang akan diputuskan pada peringkat reka bentuk.

Kecekapan Tenaga
Pengurangkan penggunaan tenaga yang diperlukan untuk mengekstrak , proses , pengangkutan dan memasang bahan binaan dan tenaga operasi untuk menyediakan perkhidmatan seperti pemanasan dan kuasa untuk peralatan.
Bangunan yang berprestasi tinggi adalah menggunakan tenaga operasi yang sedikit, tenaga yang terkandung telah mengambil alih kepentingan yang lebih besar dan boleh membentuk sebanyak 30 % daripada penggunaan tenaga kitaran hidup keseluruhan. Bangunan yang dibina daripada kayu akan mempunyai tenaga yang lebih rendah berbanding dengan batu-bata, konkrit, atau keluli.

Kecekapan Air
Mengurangkan penggunaan air dan melindungi kualiti air adalah objektif yang penting dalam pembangunan mampan. Salah satu isu kritikal penggunaan air adalah permintaan terhadap akuifer yang dapat membekalkan air melebihi keupayaannya untuk menambah balik kuantiti sendiri. Dengan adanya kemudahan ini, ia dapat meningkatkan kebergantungan kepada bekalan akuifer dengan menggunakan cara alternatif seperti mengumpul dan mengitar semula penggunaan air di kawasan ini.

Kecekapan Bahan
Bahan-bahan binaan ini biasanya 'hijau' termasuk bahan tumbuhan dengan cepat boleh diperbaharui seperti kayu, buluh dan jerami, batu dimensi , batu kitar semula, logam kitar semula, dan produk lain yang bukan toksik, boleh diguna semula, boleh diperbaharui, dan / atau kitar semula (contohnya, Trass , Linoleum, bulu biri-biri, dan panel yang diperbuat daripada kepingan kertas. Elemen-elemen bangunan ini harus dibuat di luar tapak dan dihantar ke tapak, untuk memaksimumkan manfaat pembuatan di luar tapak termasuk mengurangkan pembaziran, memaksimumkan kitar semula (kerana pembuatan adalah di satu lokasi ), unsur-unsur yang berkualiti tinggi, pengurusan yang lebih baik, kurang bunyi dan debu.

Peningkatan Kualiti Alam Sekitar Dalaman
Kualiti udara dalaman adalah penting untuk kawalan pengumpulan kelembapan yang boleh membawa kepada pertumbuhan acuan dan kehadiran bakteria dan virus serta hama dan organisma lain dan kebimbangan mikrobiologi. Pemeluwapan air pada permukaan sejuk di kawasan dalaman bangunan boleh meningkatkan dan mengekalkan pertumbuhan mikrob.
Produk kayu yang kukuh, terutamanya lantai, biasanya dinyatakan dalam persekitaran di mana penghuni yang diketahui mempunyai alahan kepada habuk atau zarah lain. Kayu itu sendiri dianggap sebagai tidak menimbulkan alahan dan permukaan licin mencegah pembentukan zarah biasa dalam kemasan lembut seperti karpet.

Operasi dan Penyelenggaraan yang optima
Tidak kira bagaimana mampan bangunan mungkin yang telah siap ataupun dalam pembinaan, ia hanya boleh dikekalkan jika ia dikendalikan dengan penuh tanggungjawab dan diselenggarakan dengan betul. Untuk memastikan operasi dan penyelenggaraan berterusan, sebahagian kakitangan daripada proses perancangan pembangunan dan projek itu akan membantu mengekalkan kriteria hijau yang direka dan dibina pada permulaan projek itu. Setiap aspek bangunan hijau disepadukan dalam fasa O & P bangunan.

Pengurangan Sisa Toksik

Seni bina hijau juga bertujuan untuk mengurangkan pembaziran tenaga, air dan bahan-bahan yang digunakan semasa pembinaan.  Semasa fasa pembinaan, satu matlamat adalah untuk mengurangkan jumlah bahan akan ke tapak pelupusan. Bangunan yang direka dengan baik juga membantu mengurangkan jumlah sisa yang dihasilkan oleh penghuni juga, dengan menyediakan penyelesaian seperti tong kompos di lokasi untuk mengurangkan perkara akan ke tapak pelupusan.

No comments:

Post a Comment