Wednesday 25 December 2013

SUSTAINABLE CONSUMPTION AND PRODUCTION (SCP)

 “Sustainable Consumption and Production (SCP) ataupun pengeluaran dan penggunaan mampan ialah penggunaan barangan dan perkhidmatan yang memenuhi keperluan asas dan membawa kepada kualiti hidup yang lebih baik, dan meminimumkan penggunaan sumber asli, bahan-bahan toksik dan pelepasan sisa dan bahan pencemaran ke atas kitaran hidup supaya tidak menjejaskan keperluan generasi akan datang.”

Symposium: Sustainable Consumption. Oslo, Norway; 19-20 January 1994

"Pengeluaran dan penggunaan mampan melibatkan perniagaan, kerajaan, masyarakat dan isi rumah yang menyumbang kepada kualiti alam sekitar melalui pengeluaran yang cekap dan penggunaan sumber-sumber semula jadi, meminimumkan bahan buangan, dan mengoptimumkan produk dan perkhidmatan."

Edwin G. Falkman, Waste Management International. Sustainable Production and Consumption: A Business Perspective. WBCSD, n.d
.
"Penekanan pengeluaran lestari ini adalah dari segi penawaran persamaan, memberi tumpuan kepada meningkatkan prestasi alam sekitar dalam sektor ekonomi utama seperti pertanian, tenaga, industri, pelancongan dan pengangkutan. Penggunaan mampan bahagian permintaan melihat bagaimana barang-barang dan perkhidmatan yang diperlukan untuk memenuhi keperluan asas dan meningkatkan kualiti hidup seperti makanan dan kesihatan, tempat tinggal, pakaian, riadah dan mobiliti boleh disampaikan dalam cara yang mengurangkan beban daya tampungan bumi ".

Nick Robins and Sarah Roberts, Changing Consumption and Production Patterns: Unlocking Trade Opportunities. International Institute for Environment and Development and UN Department of Policy Coordination and Sustainable Development, 1997.
"Penggunaan mampan membayangkan bahawa penggunaan generasi sekarang dan juga generasi akan datang bertambah baik dalam kualiti. Seperti konsep penggunaan memerlukan penggunaan yang optima tertakluk kepada penyenggaraan perkhidmatan dan kualiti sumber dan alam sekitar sepanjang masa."
Dr. Emil Salim, The challenge of sustainable consumption as seen from the South. In Symposium: Sustainable Consumption. Oslo, Norway; 19-20 January 1994.

Daripada perubahan iklim kepada krisis ekonomi menyebabkan dunia mengalami cabaran. Untuk membantu mengurangkan beberapa cabaran yang dihadapi, masyarakat global perlu mengamalkan corak penggunaan dan pengeluaran yang lebih mampan. Ini akan membantu mengurangkan penggunaan sumber asli dan pelepasan karbon dioksida seperti yang kita bergerak lebih dekat ke arah gaya hidup karbon rendah dan ekonomi hijau.

SCP bertujuan untuk melakukan “more and better with less,” dengan mengurangkan penggunaan sumber dan kemerosotan dan pencemaran di sepanjang kitaran hayat barangan dan perkhidmatan di samping meningkatkan kualiti hidup untuk semua. SCP bertujuan untuk mempromosikan sumber dan kecekapan tenaga dan infrastruktur yang mampan disamping menawarkan peluang seperti mewujudkan pasaran baru dan menjana pekerjaan hijau seperti pasaran untuk makanan organik, perdagangan yang adil, perumahan mampan, tenaga boleh diperbaharui, pengangkutan mampan dan pelancongan.


SCP memberi bermanfaat untuk negara-negara membangun kerana ia memberi peluang kepada mereka untuk melompat kepada teknologi sumber yang cekap, mesra alam dan lebih berdaya saing yang membolehkan mereka untuk memintas fasa yang tidak cekap dan pencemaran pembangunan. Salah satu matlamat utama SCP adalah untuk bergandingan pertumbuhan ekonomi dan kemerosotan alam sekitar dengan meningkatkan kecekapan penggunaan sumber dalam pengeluaran, pengedaran dan penggunaan produk.

SCP bertujuan untuk menjaga tenaga, bahan dan pencemaran pengeluaran serta penggunaan dalam kapasiti dibawa ekosistem semula jadi. SCP menggunakan kitaran hayat perspektif sebagai satu cara untuk meningkatkan pengurusan mampan sumber-sumber dan mencapai kecekapan sumber dalam semua peringkat nilai rantaian. 

No comments:

Post a Comment