Wednesday 25 December 2013

TENAGA BOLEH DIPERBAHARUI

Tenaga boleh diperbaharui merujuk kepada tenaga yang diperolehi secara langsung daripada sumber semula jadi seperti matahari, hujan, angin, dan ombak. Terdapat beberapa jenis tenaga yang diperolehi daripada sumber semula jadi ini seperti tenaga solar daripada matahari, tenaga biomass yang diperolehi daripada sisa-sisa tumbuhan, dan tenaga geoterma menggunakan tenaga bumi semula jadi sebagai haba letusan gunung berapi.

JENIS TENAGA BOLEH DIPERBAHARUI
Sumber diperolehi daripada tenaga boleh diperbaharui ini adalah lebih mesra alam berbanding dengan sumber tenaga yang tidak boleh diperbaharui seperti minyak petrol, gas asli dan arang batu.

Tenaga Pasang Surut

Dihasilkan dengan meletakkan penjana turbin di kawasan yang mempunyai air pasang laut kuat kerana tarikan graviti bulan dan paras laut pasang surut membantu turbin untuk menjana kuasa.


Tenaga Ombak
Dihasilkan dengan menggunakan pasang-surut lautan sama dengan penjanaan kuasa pasang surut. Biasanya proses penjanaan kuasa dilakukan di kawasan pantai kerana gelombang yang dihasilkan di kawasan ini adalah kuat.

Tenaga Suria
Tenaga yang ditukar daripada cahaya matahari yang sampai ke permukaan bumi. Kos operasi yang terlalu tinggi. Penjanaan kuasa solar menggunakan sumber-sumber yang sentiasa boleh ditambah berbanding dengan sumber-sumber tenaga yang tidak boleh diperbaharui seperti arang batu dan gasolin.

Tenaga Biojisim
Penggunaan tenaga biomas mempunyai potensi untuk mengurangkan kesan gas rumah hijau. Jumlah karbon dioksida yang dihasilkan oleh biomas adalah sama dengan generasi karbon dioksida dari bahan api fosil. Bahan api yang dibuat dari bahan tumbuhan mempunyai kesan karbon neutral kerana jumlah karbon dioksida yang dihasilkan oleh pembakaran bahan api fosil secara kasarnya sama dengan jumlah yang digunakan oleh tumbuh-tumbuhan untuk membesar.

Tenaga Geoterma
Pancutan air panas atau gunung berapi boleh memberi manfaat dalam pengeluaran elektrik melalui pemanasan semula jadi dan penyejukan. Proses penjanaan kuasa adalah lebih bergantung kepada haba yang dihasilkan dari bumi secara semula jadi.

Tenaga Angin
Angin dihasilkan oleh perubahan suhu udara disebabkan oleh haba dan matahari. Jadi, angin telah digunakan untuk mengisar bijirin dengan kincir angin kerana pada masa itu orang telah memahami kuasa angin sejak kincir angin yang pertama telah dibina.

Tenaga Hidroelektrik
Kuasa hidroelektrik yang dihasilkan oleh air yang mengalir. Sebagai contoh, Empangan Pergau yang menjana hidroelektrik untuk membekalkan tenaga elektrik kepada penduduk tempatan.

KEPENTINGAN TENAGA BOLEH DIPERBAHARUI
Hari ini, banyak negara bergantung sepenuhnya kepada bahan api fosil dan tenaga nuklear untuk menjana tenaga elektrik mereka. Hasilnya ialah satu sistem yang tidak mempunyai kepelbagaian dan keselamatan, mengancam kesihatan rakyat mereka, menjejaskan kestabilan iklim bumi, dan mencemarkan udara bersih, air bersih, dan sumber tenaga generasi masa depan udara. Mujurlah, sumber tenaga boleh diperbaharui seperti angin, solar, biotenaga, dan panas bumi yang berupaya memenuhi sebahagian besar daripada keperluan tenaga dunia, dan boleh membantu mengatasi banyak daripada masalah yang dinyatakan di atas sambil menyediakan manfaat penting yang lain.

Pecahan bekalan bahan api utama daripada jumlah bahan api dunia, 2004
* Geoterma, solar, angin, air pasang / gelombang / laut.

Sumber: International Energy Agency, Renewables in Global Energy Supply: An IEA Fact Sheet, OECD, 2007
Sumber:  United Nations Development Programme (UNDP), Malaysia

Walaupun tenaga boleh diperbaharui masih mempunyai cara yang lama untuk pergi bagi menggantikan bahan api fosil dan menjadi sumber utama penggunaan tenaga, terdapat beberapa sebab penting yang memerlukan komitmen yang kuat untuk pembangunan tenaga boleh diperbaharui untuk masa depan masyarakat kita :

Faedah alam sekitar
Kesan alam sekitar yang positif merupakan salah satu daripada sebab-sebab yang paling penting. Teknologi tenaga boleh diperbaharui adalah sumber tenaga bersih yang mempunyai kesan alam sekitar yang lebih rendah daripada teknologi tenaga konvensional. Apabila bahan api fosil dibakar , ia akan membuat pelepasan gas rumah hijau berbahaya dan planet kita sudah merasakan kesan perubahan iklim. Dengan menggunakan tenaga boleh diperbaharui bukan bahan api fosil kita dengan ketara akan melindungi alam sekitar dan kesihatan awam dengan mengelakkan atau mengurangkan pelepasan yang menyumbang kepada kabus, hujan asid, gas rumah hijau dan pemanasan global dan dengan mengurangkan penggunaan air, pencemaran haba, bahan buangan, bunyi, dan penggunaan tanah yang buruk, dan ini akan mempunyai impak alam sekitar yang positif bagi seluruh dunia.

No comments:

Post a Comment